Binnen onze praktijk zijn verschillende maatregelen getroffen om zo hygiënisch mogelijk te werken. Voor uw en onze veiligheid werken we volgens de nieuwe WIP-richtlijnen.
Onze sterilisatie voldoet aan de nieuwste eisen. Instrumenten worden volgens het beleid RDS- methode (reiniging, desinfectie, sterilisatie). Hoekstukken worden na elke patiënt gereinigd, gesteriliseerd en gesmeerd.
Chirurgisch instrumentarium wordt in zakjes verpakt en in een autoclaaf gesteriliseerd waarna de zakjes steriel worden opgeborgen. Deze zakjes hebben een houdbaarheid van zes maanden. Elke zes maanden worden alle zakjes protocollair opengemaakt. De instrumenten worden dan opnieuw gereinigd en opnieuw ingepakt en gesteriliseerd om er zeker van te zijn dat deze weer voor zes maanden steriel zijn.
Wij hebben als praktijk onderhoudscontracten voor alle sterilisatieapparatuur. Jaarlijks wordt apparatuur onderhouden door bevoegde onderhoudsmonteurs, die onder meer kijken of alle parameters goed worden gemeten. Bij elke sterilisatieronde van hol instrumentarium in de autoclaaf wordt tevens een helixtest uitgevoerd.
Aan de stoel gebruiken we bij elke patiënt een nieuw tipje op de meerfunctiespuit. Oppervlakken desinfecteren we met alcohol. We werken zo veel mogelijk met wegwerpmateriaal. Bij elke patiënt gebruiken we schone behandeltrays die vooraf geprepareerd zijn. Ook gebruiken we bij elke patiënt nieuw gesteriliseerde hoekstukken. Al ons personeel heeft een geldige hepatitis B-vaccinatie. Wij zijn als praktijk aangesloten bij het KNMT-prikpunt.
Copyright © 2024 Tandartsparktijk Winsum
Design en realisatie door Frissekom